Nukahda paremmin musiikin avulla

Nukahtaminen voi olla joskus vaikeaa ja pitkään jatkuessaan uniongelmat voivat todella vaikuttaa hyvinvointiin ja mieleen. Paremman unen takia ei välttämättä tarvitse lähteä lääkärille vaan ensin voi koettaa helppoja tutkittua asioita, joiden avulla nukahtaminen onnistuu helpommin.

Musiikki on tutkitusti yksi keino, jolla voit helpottaa nukahtamista. Nukkumaan mennessä monesti käsittelemme päivän asioita ja ne pyörivät mielessä välillä jopa niin häiritsevästi, että nukahtamisesta tulee mahdotonta. Voi olla, että kaikki pienetkin äänet pitävät hereillä, kumppanin kuorsaaminen tai lasten äänet eivät anna rauhaa ja pitävät hereillä koko ajan.

Näihin voi käyttää rentouttavaa musiikkia tai esimerkiksi valkoista kohinaa, jonka avulla voi niin sanotusti suodattaa häiritsevät äänet pois äänimaailmasta. Rauhoittavaa musiikkia ja ääniä on saatavilla helposti esimerkiksi Youtube palvelussa, josta ne voi laittaa soimaan, kun on asettumassa nukkumaan. Musiikki varten kannattaa hankkia esimerkiksi
sängynpääty, johon voi asentaa valmiiksi kaiuttimet ovat helppo tapa tuoda musiikki makuuhuoneeseen. Musiikin lisäksi kannattaa harkita myös muita keinoja, joilla voi parantaa mahdollisuuksia nukahtaa.

Makuuhuone kannattaa pitää muita huoneita viileämpänä. Viileässä nukahtaminen on helpompaa kuin lämpimässä huoneessa. Laske makuuhuoneen lämpötila pari astetta muita huoneita matalammaksi. Tällä tavalla kun menet nukkumaan huone tuntuu viileältä ja nukahtaminen helpottuu. Ennen nukkumaan menoa kannattaa myös lopettaa hyvissä ajoin laitteiden käyttö. Älylaitteista tulee valkoista valoa, joka pitää hereillä ja, jos sängyssä vielä katsoo puhelinta niin varmasti nukahtaminen vaikeutuu.

Panosta sänkyyn ja liinavaatteisiin. Sänkyyn panostaminen on järkevää ja sitä ostettaessa kannattaa todella käydä testaamassa sänkyä, jotta se sopii varmasti itselle. Lisäksi esimerkiksi pellavasta tehdyt liinavaatteet hengittävät ja eivät tunnu hiostavilta tai ahdistavilta. Valmistautumalla nukkumiseen ja hyödyntämällä rauhoittavaa musiikkia voi itselleen varmistaa rauhalliset yöunet, jotka palauttavat ja parantavat.